Ψυχολόγος Υγείας (MSc)
Σωματική & Gestalt Ψυχοθεραπεύτρια (ECP)

Παραδείγματα θετικής & αποφασιστική επικοινωνίας (Assertive communication)

Παραθέτουμε παραδείγματα βασικών θετικών-αποφασιστικών δηλώσεων που επικοινωνούν ένα σχετικά γρήγορο «όχι» ή «ναι» στο άλλο άτομο. Παρόλο που μπορεί να φαίνονται πολύ τυπικές ή απότομες, δεν παραβιάζουν τα δικαιώματα του άλλου ατόμου ούτε δείχνουν έλλειψη σεβασμού.

Συνδυάστε της με έναν σταθερό τόνο φωνής γεμάτο σεβασμό και την κατάλληλη γλώσσα σώματος, δηλαδή, ευθυτενή στάση, τακτική επαφή με τα μάτια του συνομιλητή σας, ουδέτερη ή θετική έκφραση προσώπου με μαλακά χαρακτηριστικά, ανοιχτή στάση στο σώμα χωρίς σταυρωμένα χέρια ή πόδια. Έτσι, θα εξασφαλίσετε τα μέγιστα ωφέλη της θετικής-αποφασιστικής επικοινωνίας [1].

Πολλές από τις παρακάτω δηλώσεις χρησιμοποιούνται για να ολοκληρώσουν μια συνομιλία και αποτελούν έναν γρήγορο τρόπο για να εξοικονομήσετε αυτοσεβασμό, χρόνο ή και χρήμα.

«Όχι»

Το «Όχι» είναι η απλούστερη και ίσως η καλύτερη βασική δήλωση μιας θετικής-αποφασιστικής στάσης.

Μπορεί δε να διανθιστεί με διάφορους τρόπους και ανάλογα με την περίπτωση:

«Όχι, ευχαριστώ.»

«Όχι, δεν μπορώ τώρα.»

«Όχι, δε νιώθω άνετα μ’ αυτό.»

«Όχι, δεν είμαι απασχολημένη την Τρίτη, αλλά θέλω να το κρατήσω έτσι.»

«Όχι, δεν είναι προτεραιότητα μου αυτή τη στιγμή. Ίσως κάποια άλλη φορά.»

Άλλοι τρόποι να πείτε «Όχι»

Αν σας είναι δύσκολο να πείτε «Όχι», μπορείτε να χρησιμοποιήσετε άλλες λέξεις για να αρνηθείτε:

«Λυπάμαι, δεν μπορώ να αναλάβω οποιαδήποτε επιπλέον δουλειά τώρα.»

«Λυπάμαι, δεν έχω τα αποθέματα για να το αναλάβω αυτό.»

«Έχω μια άλλη δέσμευση.»

«Πρέπει να σχολάσω τώρα.»

«Δεν μπορώ να αναλάβω οτιδήποτε νέο τώρα.»

«Το πρόγραμμά μου είναι γεμάτο.»

«Δεν θα ήθελα.»

«Δεν φαίνεται να ταιριάζει σε μένα.»

«Δεν μπορώ να του δώσω την προσοχή που χρειάζεται.»

«Ευχαριστώ, αλλά ...»

Η φράση «Ευχαριστώ, αλλά ...» μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δώσει μια νότα ενσυναίσθησης πριν από σχεδόν οποιαδήποτε θετική-αποφασιστική δήλωση:

«Ευχαριστώ, δε θα πάρω.»

«Ευχαριστώ, αλλά δεν ενδιαφέρομαι.»

«Ευχαριστώ, αλλά δεν είναι προτεραιότητά μου αυτή τη στιγμή.»

«Ευχαριστώ, αλλά χρειάζομαι λίγο χρόνο για τον εαυτό μου τώρα.»

Δηλώσεις τύπου «Ευχαριστώ, αλλά ...» με λίγο περισσότερη ενσυναίσθηση:

«Ευχαριστώ που με σκέφτηκες, αλλά νομίζω ότι θα αρνηθώ αυτή τη φορά.»

«Ευχαριστώ που με θυμηθήκατε, αλλά δε θα μπορέσω αυτή τη φορά.»

«Σας ευχαριστώ για το μοίρασμα, αλλά θα ήθελα να ακούσω και άλλους ανθρώπους στην ομάδα.»

«Ευχαριστώ για την πρότασή σας, θα το λάβω υπόψη.»

Δηλώσεις για να κερδίσετε χρόνο

«Θα το σκεφτώ και θα τα ξαναπούμε».

«Δεν μπορώ να σου απαντήσω τώρα. Σε πειράζει να το σκεφτώ για λίγο;»

«Αυτό είναι πολύ σημαντικό και δεν μπορώ να του δώσω τον χρόνο που αξίζει τώρα. Μπορούμε να κλείσουμε ένα ραντεβού για να μιλήσουμε;»

«Θα χρειαστεί να ξαναμιλήσουμε γι’ αυτό.»

Σύντομες δηλώσεις τύπου «Εγώ ...» για να μοιραστείτε τις σκέψεις, τα συναισθήματα («Νιώθω»), τις επιθυμίες («Θέλω») ή τις απόψεις σας («Πιστεύω»)

«Ένιωσα άβολα με τον τρόπο που παρουσίασες την πρόταση για το έργο μας».

«Θα ήθελα να κάνουμε μαζί την καθαριότητα του σπιτιού.»

«Θα ήθελα να σεβαστείς την άποψή μου.»

«Θα ήθελα να πάψεις να με αποκαλείς χαζούλα!»

«Θα ήθελα να αναλάβω μεγαλύτερο ρόλο στην εκπόνηση του έργου.»

«Δε μου άρεσε ο τόνος της φωνής σου».

«Διαφωνώ μαζί σου. Βλέπω τα πράγματα ως εξής....»

«Νομίζω ότι καταλαβαίνω τι λες, αλλά διαφωνώ.»

«Αισθάνομαι προσβεβλημένος από το σχόλιό σου.»

«Καταλαβαίνω ότι σου αρέσει το μπριτζ αλλά εμένα δεν είναι του γούστου μου.»

«Απογοητεύομαι όταν δεν αναγνωρίζεις τη συμβολή μου στην επιτυχία του έργου.»

«Απογοητεύομαι όταν συνεχώς καθυστερείτε στις ημερομηνίες που έχετε δεσμευτεί. Θέλω να ξέρω πώς μπορεί να διορθωθεί αυτό στη συνέχεια.»

«Μπορείς να μου δώσεις περισσότερες πληροφορίες για να καταλάβω τι προσπαθείς να πεις;»

«Πότε είναι μια καλή στιγμή για να μιλήσουμε για κάτι που με απασχολεί;»

«Πρέπει να σου μιλήσω για αυτή την κατάσταση. Άφησέ με να τελειώσω περάσουμε στην εξεύρεση λύσης.»

Δηλώσεις προσωπικής τακτικής ή συνήθειας

Σε μια δήλωση προσωπικής τακτικής ή συνήθειας, απλά εκφράζετε τις βασικές σας πεποιθήσεις για ένα ζήτημα.

Για παράδειγμα, «Η τακτική μου είναι ... (να μην κάνω σεξ χωρίς προφυλακτικό, να μην δανείζω το αυτοκίνητό μου, να επιστρέφω τα χρήματα που οφείλω κλπ.).»

Είναι δύσκολο να διαφωνήσεις με μια δήλωση τακτικής. Είναι απλά η τακτική σας!

Παραδείγματα από την καθημερινότητα

Κάποιος παίρνει τη σειρά σας στο σουπερμάρκετ

«Συγνώμη, πήρατε τη σειρά μου!»

«Συγνώμη, η σειρά σας είναι πίσω από μένα!»

«Συγνώμη, αλλά προηγούμαι!»

Μια φίλη σας τηλεφωνεί στη δουλειά για να σας πει το πρόβλημά της αλλά εσείς δεν έχετε χρόνο

Μπορείτε να την ακούσετε για 1-2 λεπτά και μετά να της πείτε με τρυφερότητα, «Ω! Είχες πολύ δύσκολη μέρα! Θέλω να μου πεις περισσότερα αλλά τώρα δεν έχω χρόνο. Να τα πούμε το βράδυ;»

Το αφεντικό σας, σας ζητά να αναλάβετε ένα νέο έργο υψηλής προτεραιότητας, όμως έχετε ήδη πλήρη φόρτο εργασίας

Αναγνωρίστε την ανάγκη της, ενώ εξακολουθείτε να υποστηρίζετε τις δικές σας ανάγκες. «Καταλαβαίνω ότι αυτό το έργο είναι επείγον. Έχω ήδη πλήρη φόρτο εργασίας. Ας αξιολογήσουμε σε τι μπορεί να δοθεί χαμηλότερη προτεραιότητα ή τι μπορεί να ανακατεμηθεί ώστε να δημιουργηθεί χώρος γι’ αυτό.»

Φυσικά, ας μη ξεχνάμε ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε θετική-αποφασιστική επικοινωνία για να εκφράσετε και τα θετικά σας συναισθήματα:

«Εκτιμώ ότι αναφερθήκατε στη συνεισφορά μου με τον ανάδοχο του έργου».

«Μου άρεσε που σκέφτηκες να φέρεις λουλούδια για τη γιορτή μου.»

Οι παραπάνω δηλώσεις παρέχουν μια γρήγορη απάντηση όταν τη χρειάζεστε. Ωστόσο, με τους πιο κοντινούς μας ανθρώπους, για παράδειγμα, τον σύντροφο, τον καλύτερο μας φίλο, έναν σημαντικό συνάδελφο ή ένα παιδί, ο στόχος μας συνήθως είναι βαθύτερη επικοινωνία και εγγύτητα, όχι γρήγορη διαχείριση. Σε αυτές τις περιπτώσεις, χρειάζεται χρόνος, χώρος, δεξιότητες καλής ακρόασης και επιδεξιότητα στη θετική-αποφασιστική επικοινωνία. Στο άλλο άκρο του φάσματος, μερικές φορές χρειαζόμαστε μια ιδιαίτερη δεξιότητα θετικής-αποφασιστικής επικοινωνίας όταν ένα άτομο είναι υπερβολικά πιεστικό ή εντελώς ασεβής.

Όροι και Προϋποθέσεις Αναδημοσίευσης Περιεχομένου

Συγγραφέας άρθρου: Παναγιώτα Δ. Κυπραίου Ψυχολόγος Υγείας (MSc) - Σωματική & Gestalt Ψυχοθεραπεύτρια (ECP) - Επόπτρια Σωματικής Ψυχοθεραπείας - Συντονίστρια Σχολών Γονέων  https://www.psychotherapeia.net.gr

Πηγές

https://projectbliss.net/assertive-communication-skills/

https://www.psychologytoday.com/us/blog/changepower/201210/speak-18-all-purpose-assertive-phrases

https://pairedlife.com/etiquette/Assertiveness-on-a-Psych-Unit

https://www.quora.com/What-are-some-examples-of-assertive-communication

https://www.verywellmind.com/reduce-stress-with-increased-assertiveness-3144971


[1]Ο όρος «θετική-αποφασιστική επικοινωνία» χρησιμοποιείται από την Παναγιώτα Δ. Κυπραίου ως απόδοση του “Assertivene communication” στα Ελληνικά. Δεν αποτελεί επίσημη μετάφραση.